Talenten ontwikkelen voor een duurzame ontwikkeling
Wij stellen onszelf ten doel dat de leerling die onze school verlaat een ‘gevulde rugzak’ waarmee hij voldoende talenten en vaardigheden heeft ontdekt en ontwikkeld om:
- Sociaal vaardig de wereld in te gaan.
- Een goed burger is.
- Zelfredzaam is.
- Voldoende werknemersvaardigheden heeft.
- Een passende uitstroombestemming te vinden. Dit kan een passende vervolgopleiding zijn, maar ook een een passende arbeidsplek.
In onze school en in onze gesprekken illustreren wij dit met onderstaande afbeelding. Bij de beleidsmatige onderwijskeuzes die wij maken, stellen wij ons de vraag of wij hiermee ook daadwerkelijk de rugzak van onze Ortolaan leerling vullen.
Wij doen dit onder andere met onderstaande onderwijsactiviteiten:
Een passende uitstroombestemming heeft
- Aanspreken op en werken naar passende uitstroomperspectieven
- Theoretisch en praktisch aanbod
- LOB-aanbod
Voldoende werknemersvaardigheden
- VOL taken uitvoeren
- Praktijkaanbod
- Passende leer- en werkplekken
- LOB
Sociaal vaardig
- VOL
- Burgerschap
- Leer- en werkplekken
- Sociale situaties creëren
- Voorbeeldgedrag
Een goed burger is
- Werken aan maatschappelijke competenties
- Beleidskaart burgerschap
- VOL: sociale vaardigheden
- Voorbeeldgedrag
- Spiegelen op houding en gedrag
- LOB
Zelfredzaam
- Nederlands en rekenen op minimaal 1F
- Technische vaardigheden
- ICT vaardigheden
- Koken/ verzorging