Ons onderwijs

Binnen De Ortolaan wordt gestreefd naar een pedagogisch klimaat dat aansluit bij de mogelijkheden en beperkingen van onze leerlingen. Uitgangspunt is een goede relatie tussen de leerkracht en leerling.

Wij richten ons op de mogelijkheden van de leerling en zorgen ervoor dat de leerling zich veilig voelt, zelfvertrouwen opbouwt, zelfstandig leert functioneren en eigen verantwoordelijkheid leert dragen. Door positieve ervaringen wordt het mogelijk dat een leerling zelf nieuw gedrag gaat leren.

Wij sluiten ons onderwijsaanbod en onze begeleiding aan op de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen. De vraag van de leerling staat dus centraal: Wij kijken wat een leerling op didactisch en sociaal-emotioneel gebied nodig heeft. Binnen onze mogelijkheden (en kaders) passen wij hier ons onderwijs, handelen en begeleiding zoveel mogelijk op aan.

Steeds weer wordt middels evaluaties besproken en afgestemd of het onderwijsaanbod op De Ortolaan nog het meest passend is. Indien dit het geval is blijven we dit continueren, indien er aanpassingen nodig zijn of terugplaatsing naar regulier onderwijs mogelijk is, zetten we hierop in.

Elke dag opnieuw !!!