Elf Aloysiusscholen hebben de subsidie vanuit de regeling Impuls Muziekonderwijs toegekend gekregen. De subsidie wordt gebruikt om het muziekonderwijs op school verbeteren.
Opleiding Muziekspecialist
De Rungraaf (Koenraadlaan + Leuvenlaan) en de Widdonckschool Heibloem gebruiken de subsidie voor de opleiding ‘Muziekspecialist in het s(b)o’. Deze opleiding wordt verzorgd door Stichting Tamino die de opleiding met het Prins Claus Conservatorium heeft ontwikkeld. Eind mei spraken wij Jos Vinders -en een aantal deelnemers- en konden wij de muziekles zélf ervaren.
Bewegingsles
Je kunt muziek zelf maken, ernaar luisteren en erop bewegen. Tijdens ons bezoek aan De Rungraaf hebben we onder leiding van Alexandra Hoekman -de externe docent voor dit onderdeel- verschillende vormen hiervan kunnen ervaren. Dank aan de deelnemers dat we deze sessie mochten bijwonen (en vastleggen op beeld).
Tekst loopt door onder de afbeeldingen
Leren van elkaar
Leerkrachten van de locaties worden gekoppeld aan een externe muziekdocent die ook meedoet aan de opleiding. Ieder brengt zijn/haar eigen expertise in, geeft samen muzieklessen op de school en leert op basis van gelijkwaardigheid van elkaar. “Ze kunnen met deze vaardigheden andere collega’s enthousiast maken. Muziek hoeft niet ingewikkeld te zijn, je kunt laagdrempelige dingen organiseren met de kinderen. Je hoeft echt niet meteen een weeksluiting te doen, maar iets eenvoudigs wat lukt binnen alle beperkingen in je eigen klas. Dit kun je altijd nog uitbouwen” aldus Jos.
De opleiding
De opleiding Muziekspecialist in het s(b)o biedt onder andere trainingsdagen met muzieklessen ontwikkelen en geven, zanglessen, piano en/of gitaarlessen, bewegingslessen een eindopdracht en reflectieverslag. Het derde jaar staat in het teken van verdere kennisoverdracht en borging van muziek in de scholen. Leerkrachten die de opleiding hebben gedaan, geven muziekles bij collega’s, organiseren een gezamenlijke studiedag muziek en geven zélf de muziekworkshops. Aan het einde van de opleiding krijgen alle deelnemers een eindcijfer en een certificaat uitgereikt.
Opbrengsten
De inzet van eigen uren voor de Impuls muziekonderwijs wordt jaarlijks zichtbaar gemaakt in het takenbeleid van de schoollocatie, na drie jaar heeft de locatie een doorlopende leerlijn muziek, en het muziekonderwijs wordt opgenomen in de eerstvolgende versie van de schoolgids, het schoolplan of het cultuurbeleidsplan van de schoollocatie.
Muziek doet altijd iets met je
Jos: “Ik ben blij dat we met deze muzieklessen zijn begonnen, en wil anderen ook zover krijgen dat ze er iets mee gaan doen. Of je nu muzikaal bent of niet. Je kunt best iets over een orkest vertellen of een viool laten zien. Er is zoveel meer dan rekenen en taal, dat wil ik meer tussen de oren krijgen. Muziek doet namelijk altijd iets met je. Laatst speelde ik een stukje gitaar op een school. Een kind kwam meteen bij mij zitten en zei “ah, daar word ik helemaal rustig van in mijn hoofd””.
Feedback
Deelnemers zouden graag de mogelijkheid hebben om de externe muziekdocent(en) met andere deelnemende locaties te kunnen ‘ruilen.’ Verder zijn de lessen zijn heel goed toepasbaar in de klas, je kunt de voorbeelden één op één overnemen zo vertellen de deelnemers. “Je hoeft geen stukken te schrijven, het is vooral doen”.
Waarom meedoen?
De deelnemers willen collega’s vooral meegeven dat het ondanks drukke werkzaamheden vooral erg leuk is om te doen. “Wat heel goed is om te zien, is dat leerlingen vaak helemaal opbloeien tijdens de muzieklessen. Ze vinden ‘alles’ stom, behalve de muziekles”.
Meer informatie?
In het najaar starten de locaties in sector Noord en West. Mail Ed Hoogeveen voor meer informatie. Je kunt ook Jos Vinders mailen. <<<