“Gelukkig lagen we voor op schema”, vertelt mentor en examencoördinator Peter van De Ortolaan in Heibloem. “Toen onze school 16 maart dicht moest, hadden we bijna alle eindexamenlesstof al behandeld.”
“Gelukkig lagen we voor op schema”, vertelt mentor en examencoördinator Peter van De Ortolaan in Heibloem. “Toen onze school 16 maart dicht moest, hadden we bijna alle eindexamenlesstof al behandeld.”
De weken erna ondersteunden Peter en zijn collega’s hun eindexamenleerlingen en hun ouders zo goed mogelijk op afstand. “We hebben natuurlijk steeds gestimuleerd dat leerlingen hun stof zouden herhalen en proefexamens zouden maken. In onze groepsapp konden leerlingen vragen stellen en kregen snel antwoord en we belden veel.”
Anne vond het best lastig om thuis zelfstandig aan de slag te gaan. “Ik verveelde me ook een beetje. Ik was blij dat ik weer naar school kon.” Toen duidelijk werd dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de meeste schriftelijke examens cancelde in verband met corona, maakte Peter een ‘noodplan’.
Leerlingen mochten in groepjes van drie naar school komen om te werken aan hun mondelinge presentaties. “Daar maakte bijna iedereen gretig gebruik van”, zegt Peter. “Veel leerlingen vonden het toch lastig om thuis aan de slag te gaan. En niet iedereen heeft thuis een computer of internet.”
Anne ziet de examens wel zitten, als het met die wiskunde maar goed gaat … “Ik heb net weer geoefend en dat ging gelukkig goed. Zo’n mondeling duurt 25 minuten, dus ze kunnen ook niet álles vragen”, zegt ze.
“Ik ben twee keer blijven zitten en hoop dat het nu echt gaat gebeuren. Ik heb zo’n zin in het mbo!” Anne wil graag onderwijsassistent worden en daarna door naar de Pabo. “Hier op school hebben ze mij geholpen om keuzes te maken. Ik heb ook in het regulier gezeten, maar hier begrepen ze mij beter en hebben ze veel aandacht aan mij gegeven. Ik wil later ook in het speciaal onderwijs werken.”
Peter heeft vertrouwen in Anne en zijn andere leerlingen. “De meeste leerlingen kunnen zich verbaal goed uitdrukken, dat helpt natuurlijk als je mondeling examen moet doen. Er was meer voorbereidingstijd. En – heel belangrijk – het geeft de examenleerlingen een gerust gevoel dat zij weten dat ze dit jaar sowieso in het mbo mogen starten, ook al moeten zij een examen later overdoen. Toch blijft het spannend. Leerlingen waren de laatste maanden aangewezen op eigen motivatie. De stok achter de deur die ze op school wel hebben, viel weg.”
Helaas geldt de uitzonderingsregel niet voor leerlingen die opgaan voor losse certificaten in plaats van een diploma. “Oneerlijk”, vindt Peter. “Die zijn net zo de dupe geweest van corona, maar zij krijgen geen herkansingsmogelijkheid en moeten dan dus wellicht het jaar overdoen.”
Natuurlijk hoopt Peter dat iedereen in één keer slaagt. “Ik steek mijn handen voor de meeste leerlingen in het vuur: ze hebben genoeg geleerd om dat mbo aan te kunnen. En met hun sociaal-emotionele ontwikkeling zijn zij hier op school lang bezig geweest. Ze zijn eraan toe.”
Positieve dingen bracht deze “hele gekke tijd” toch ook. “Ik heb het idee dat jongeren uiteindelijk zelfstandiger uit deze periode zijn gekomen. En het zet je ook aan het denken. Misschien is onze manier van examen doen toe aan vernieuwing. Heel veel kennis uit je hoofd leren en dan schriftelijk examen doen: is dat nog wel van deze tijd? In het mbo hebben leerlingen heel andere dingen nodig, zoals jezelf goed kunnen presenteren en kunnen samenwerken.”